BLOG: Tips om de betrokkenheid van werknemers te verhogen

23.09.2020

Niets beter dan betrokken werknemers voor je onderneming. Ze stralen uit waar je onderneming voor staat, zijn gemotiveerder en nemen meer verantwoordelijkheid op.

Daarentegen zijn niet betrokken werknemers niet goed voor het bedrijfsimago. Ze leveren werk af van mindere kwaliteit en dragen niet bij tot het bevorderen van de klantenservice.

Betrokkenheid: wat houdt dit in?

Wanneer een werknemer betrokken is dan wil dit zeggen dat ze een bepaalde verbondenheid voelen met het werk. Ze zijn enthousiast, gemotiveerd en beginnen met plezier aan het uitvoeren van hun takenpakket. Ze zijn op zoek naar verbeteringen, nemen actief deel en brainstormen met de doelstellingen in het achterhoofd.

Er bestaan 3 soorten werknemers:

1) De betrokkene

Loyaliteit aan de onderneming is één van de kenmerken van deze werknemer. Ze voeren hun takenpakket naar behoren uit en proberen zich steeds te verbeteren. Ze hebben ook oog voor zaken die niet tot hun standaard takenpakket behoren. Dit type werknemer creërt doorgroeimogelijkheden binnen de onderneming. 

2) De 9-to-5'er

Dit type werknemer lijkt over het algemeen tevreden met de job. Ze doen echter het minimum aan inspanningen en denken ook niet verder dan de taken die ze voorgeschoteld krijgen. Ze dragen niet bij tot de groei van de onderneming en zijn ook niet bereid om dat tikkeltje extra bij te dragen.

3) De pessimist

Dit zijn werknemers die de sfeer op het werk enorm kunnen verzieken. Ze klagen uitgebreid over de job en hoe ongelukkig ze zijn.

Betrokkenheid is een must

Als bedrijfsleider kan je de betrokkenheid van de werknemers verhogen. Dit doe je door concrete actiepunten op te stellen en de resultaten regelmatig te meten. Bied opleidingen aan om je medewerkers te motiveren. Dit is niet enkel goed voor hen, maar ook voor de onderneming aangezien ze het vak steeds beter onder de knie krijgen.

Transparatie is de belangrijkste factor voor een hogere betrokkenheidsgraad. De werknemers moeten op de hoogte zijn van de visie, missie en doelstellingen van de onderneming.

Hoe kan je deze betrokkenheid meten?

  • Mini-enquêtes: 5 à 10 vragen waarbij je peilt naar de werktevredenheid van de werknemers en welke verbeterpunten ze zouden aankaarten.
  • Persoonlijke gesprekken: korte gesprekjes waarbij je peilt naar de werktevredenheid en actiepunten opstelt aan de hand hiervan.

De algemene resultaten moeten aan het einde gecommuniceerd worden aan alle werknemers. Op deze manier weten ze welke actiepunten er zijn en waarnaar er gestreefd zal worden. Deze evaluatiemomenten moeten op regelmatige basis plaatsvinden. 

Tips voor een hogere betrokkenheid

Zorg voor the perfect fit

Soms kan ontevredenheid in de job gerelateerd zijn aan de functie. Zorg dat medewerkers een takenpakket krijgen waar ze goed in zijn en waar ze voldoening uit halen. Wanneer je merkt dat een werknemer ongelukkig is binnen de functie, bekijk dan een mogelijkheid om deze te veranderen.

Brainstorm over oplossingen

"Teamwork makes the dream work" , zoals ze wel eens zeggen. Laat je werknemers actief meedenken over oplossingen voor eventuele problemen. Je kan hiervoor workshops organiseren, vergadermomenten inlassen, etc.

Communiceer aan je werknemers op een transparante manier dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Op deze manier raken ze extra gemotiveerd om steeds hun steentje bij te dragen.

Motiveer

Een kleine 'goed gedaan' zorgt ervoor dat je werknemer zich goed voelt en de volgende opdracht opnieuw ter harte zal nemen.

Levenslang leren

Door trainingen en opleidingen te voorzien, zorg je ervoor dat de werknemers steeds meer gaan groeien in het vak. Op termijn zal dit zich uitstralen in de kwaliteit van de onderneming.

 

" The more you enrich others, the more you enrich yourself "

 

terug naar het overzicht

Verklaring over cookies